SD80 nadal (jeszcze) żyje…

SD80 (do 1959 MsAx) to oznaczenie wagonu silnikowego, wyprodukowanego w ilości 3 sztuk dla PKP w roku 1949 w zakładach Fiat-OM w Mediolanie.

Trzy SD80 trafiły do Polski w 1951 roku. W 1953 roku zaczęły kursować na trasie Warszawa Wschodnia-Gdynia. W 1959 uruchomiono połączenie Warszawa-Bydgoszcz. Jako „Błękitna fala”, na trasie Warszawa-Świnoujście, kursował z prędkością nieco ponad 100 km/h i był to najszybszy skład kolejowy w Polsce. Wagony te eksploatowane były w ruchu pasażerskim do roku 1967, kiedy to przebudowano je na wagony inspekcyjne SR70. Ostatecznie wycofane zostały z ruchu w 1974.

Jedyny zachowany, choć obecnie bardzo mocno niszczejący wagon znajduje się w Warszawie. Był kiedyś eksponatem Muzeum Kolejnictwa, teraz znajduje się w stanie ruiny.

źródło: Wikipedia

Czasem smutno się robi, jak takie ciekawe egzemplarze PKP odstawia na boczny tor. Jeszcze jakiś czas temu SD80 był ogrodzony płotem, ale złomiarze po rozmontowaniu płotu chyba wzięli się za niego :(

A tymczasem gdzieś w krzaczorach…

SD80 w Warszawie

…chowa coś się nam na torach.

SD80 w Warszawie

Niestety środek wagonu mocno zniszczony, widoczne są ślady pożaru :(

SD80 w Warszawie

SD80 w Warszawie

SD80 w Warszawie

I w całej okazałości, proszę Państwa, SD80

SD80 w Warszawie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *